Elektromobil v Česku: Koupit, nebo ne?



I po našich silnicích se občas pohání nějaká ta Tesla, a jelikož své nabídky obohacují o elektromobily i další výrobci, čas od času potkáte také jinou značku auta na elektřinu. Podle dostupných údajů z ledna 2019 je u nás registrovaných 703 vozů. Zdá se vám to málo? Pak vám prozradíme ještě jedno zajímavé číslo. Předtím jich bylo daleko méně, počet loni narostl o 82 %!

Uvažujete také o nákupu elektromobilu? Pojďte se na věc podívat ze všech úhlů pohledu. Prozradíme si, jaké jsou náklady na elektromobil, zmíníme pozitiva i negativní aspekty.

NE: Neúměrně vysoká cena

Nebudeme si mazat med kolem úst, začneme rovnou prvním negativem. Elektromobily jsou výrazně dražší než jiná auta. Nejlevnější Tesla stojí cca 800 000 korun, což je prostě pořád o dost víc, než si může dovolit člověk se středně vysokými příjmy. A to ani nemluvíme o dalších modelech, které se pohybují kolem dvou milionů. Počáteční investice je obrovská a elektromobily jsou bohužel pořád záležitostí bohatých. A koupit bazarový? Na to si ještě budeme muset pár let počkat.

ANO: Nižší náklady na km v elektromobilu

Jezdit na elektřinu je ekologické a také levné. Samozřejmě se ale taková jízda nevyplatí každému. Podle generálního ředitele společnosti Porsche ČR Jana Hurta se provoz elektromobilu vyplatí při ročním nájezdu nad 12 000 km. Roli každopádně hraje i spotřeba elektromobilu, která se liší model od modelu.

NE: Žádné dotace pro fyzické osoby nebudou

Kdysi se spekulovalo o tom, že by stát mohl poskytnout dotaci na nákup elektromobilu fyzickým osobám. Andrej Babiš však tuto domněnku v březnu letošního roku vyvrátil. Pro podniky, respektive státní úřady a organizace, přitom dotační program běží.

ANO: Stát podpoří dobíjecí stanice

Co ale stát podporuje, je výstavba dobíjecích stanic. Aktuálně na ně plánuje věnovat 130 milionů korun. V současné době je po republice přes 400 stanic, z dotace by jich mělo vzniknout dalších 125. Otázkou je, jestli to k něčemu povede. Například v Německu vybudovali rozsáhlou infrastrukturu dobíjecích stanic, prodeje elektromobilů to však vůbec nezvýšilo. A to tam mají navíc majitelé elektromobilů prémie a daňové úlevy.

ANO: Můžete čerpat levnější elektřinu

Málokdo o tom ví, ale majitelé elektromobilů mohou využít nabídku výhodnější distribuční sazby. Díky ní, mohou čerpat elektřinu v levnějším tarifu, který je platný od 20:00 do 8:00 ráno. Nikdo přitom striktně neříká, že lze v tomto čase pouze nabíjet elektromobil. Levnou elektřinu lze používat na cokoliv.

ANO: Ušetříte na pojištění a servisu

Elektromobil nepotřebuje vyměňovat svíčky ani olej, ušetříte si tedy návštěvy autoservisu. Sníží se vám i poplatky za povinné ručení. Pojišťovny obvykle hodnotí elektromobily nejnižší taxou, neboť zde nehraje roli objem motoru. Cenu stanovují fakticky jen podle údajů o pojistníkovi.

Jednoznačný verdikt, zda ano, nebo ne, tedy není jednoduché stanovit. Máte-li dostatek peněz na počáteční investici, klaníme se spíš k volbě ANO.

Možná hledáte

- Ke stažení

- Ceníky

- Výpověď

- O změně dodavatele

- Zpětná vazba na obchodníky

- VOP

O dodavateli

- Změna dodavatele elektřiny

- Změna dodavatele plynu

- Kariéra

- Platební údaje 999969/0100

  • LinkedIn - Grey Circle
  • Facebook
  • Instagram

e-mail: info@cebud.cz

info linka: +420 212 246 997

official-cashback-logo-signature.png

© 2018 Česká energetická budoucnost s.r.o.